Iz Zagreba svaki utorak, srijedu, četvrtak, petak i subotu voze autobusi nekoliko agencija za Graz. Obilazi se shopping centar Seiersberg, shopping centar West i centar grada. Autobus dva puta kupi ljude sa tih lokacija pa možete otići najprije u Seiersberg pa onda u centar ili cijeli dan jednostavno biti u Seiersbergu pa od tamo odmah natrag.

Išao sam prije dvije godine tamo u subotu, kad između ostalog ide valjda pola Zagreba. Iz naše tadašnje agencije je išlo 11 autobusa i u Seiersbergu, gdje smo išli je bila totalna gužva napaćenih Hrvata koji bjesomučno traže sve što je na popustu, nebitno da li im treba ili ne. Ove godine sam odlučio ići tokom radnog tjedna kad ide puno manje ljudi a isto tako odmah nakon nove godine, kad su kod njih veliki popusti. I to pravi popusti. Ne ko u Hrvatskoj kad noć prije dignu cijenu za 100kn i onda ujutro prekriže tu cijenu i spuste za 100kn 😀

Bus nas ostavi (one koji žele ići u Seiersberg) u 8:40 pred centrom i ode dalje razvoziti ljude do shopping centra West i do centra. Prvi puta dolazi oko 12:20 i tad se može u drugi shopping centar ili u centar Graza. Ili ostati do 16:00 kad kupi zadnje ljude i vraća se prema Zagrebu. Ja nisam toliki šopingholičar da bi mogao ostati do 16:00 u tom centru (iako je to tako veliko da bi šopingholičarima bilo i malo vremena 🙂 ). Čak štoviše zadnjih sat vremena sam sjedio u birtzu i ispijao pivo tamo da prođe vrijeme. Pa smo, ekipa, otišli do centra Graza. Ja sam upoznao centar i prije pa sam njih prošetao malo i objasnio gdje je šta.

Nema se tu u gradu puno vremena da se obiđu muzeji ili crkve, kao ni dvorac Eggenberg na zapadu grada, ali se barem može proći kroz Gospodsku ulice (Herrengase) preko Glavnog trga (Hauptplatz) do brda Schloßberg. Eto taj dio ću malo opisati kroz slike.

Za početak, zanimljive stare, ukrašene, fasade koje se mogu zamjetiti u Herrengase. Graz je, kao i Beč, podijeljen u kvartove (Bezirk). Herrengasse i cijeli dio u centru je u 1. Bezirku koji se zove Innerestadt i ima tamo jako puno stvari za vidjeti ali kad nemaš vremena onda ti to ostane za drugi put. No, da ne dužim.

Autobus vas ostavi na Opernringu, nasuprot samoj operi. Zgradu Opere nisam slikao jer nije ništa posebno, ali zato bode za oči željezni spomenik koji je kraj zgrade postavljen. Kao da je rađeno u nekoj zemlji istočnog bloka, ne u Grazu.

Nadalje prema Schloßbergu se s desne strane Herrengasse nalazi katolička župna crkva Katolische Kirhce Graz – Stadtpfarre zum Hl. Blut. Izgrađena u gotici na prijelazu između 15. i 16. stoljeća od strane Dominikanskog reda u vrijeme vladavine cara Friedricha III.

Svi vitraji u crkvi su naravno bili uništeni tokom drugog svj. rata te se to mukotrpno obnavljalo.
Nadalje je tu Grazer Landhaus. Zgrada u kojoj je smješten pokrajinski parlament. Izgrađena je u Lombardskom stilu i spada pod najvažnije primjerke renesansne arhitekture u Austriji. Osmislio ju je talijanski arhitekt Domenico dell’Allio između 1557. i 1565. godine. Sliku unutrašnje strane nažalost nemam, ali ima zato na wikipediji.

Nadalje je tu muzej, Landeszeughaus, najveći vojni muzej sa 32000 izložaka no nažalost ne radi … zapravo radi ali se može ući samo kao grupa a i nismo imali vremena jelte. Drugi put.
Dolazi se lagano i do samog trga na kojem je smještena gradska vjećnica ili Rathaus. Izgrađena je krajem 19. stoljeća. U dvorištu se nalazi kafić a zanimljivo je što se tu održavaju i vjenčanja. S jednom malom naznakom – snimaju se i streamaju odmah na web. Tako da vaše vjenčanje može gledat i rođak iz Petropavlovska ili baba iz Lime ;-).

Ispred vijećnice je spomenik nadvojvode Ivana (Johannes) austrijskog, tj. fontana. Na četiri strane fontane su kipovi žena, koje predstavljaju četiri rijeke – Mura, Drava, Enns i Sannu, rijeke koje prolaze kroz povijesne granice Štajerske.

Nadalje se dođe do samog Schloßberga. To je brdo praktički unutar samoga Graza na kojem je izgrađena tvrđava još valjda od rimskih vremena s koje je pucao pogled okolo. Do gore se možete popeti liftom koji je izbušen unutar brda, stepenicama ili žičarom s kojom ja nikad nisam išao a nalazi se nešto sjevernije.
Uz slike ću malo opisati šta je šta, bit će puno bolje.

A sa schloßberga puca predivan pogled na grad, na sve strane ovisno s kojeg vidikovca gledate. Meni je najljepši dio prema jugu i zapadu.

I to je to što smo imali na brzinu pogledati u Grazu.

Otišli smo još ručati u fini restoran, da ga nahvalim, Krebskeller (iliti rakov podrum), na desnoj strani odmah kad se s Glavnog trga krene prema uličici gdje je ulaz u Schloßberg. Preporučujem uzeti Rindsgulasch mit serviettenknödel (juneći gulaš sa knedlama) i Gösser Zwickel. Ove knedle su nešto odlično – to je sredina kruha stisnuta i onda valjda parena ili tako nešto. A ovaj Gösser je zapravo pivo koje se čuva isključivo u podrumu (Zwickelbier ili Kellerbier ili Zoigl) i ne fermentira se niti ne pročišćava pa je mutno.

A da ne bude sve lijepo, potrudio se jedan svirač koji je pokazao da i tamo ima nezaposlenosti.

Slijedilo je vraćanje prema autobusu, kupljenje ostalih putnika i povratak kući. Prije granicesvi skreću u Vogau gdje se nalazi jedan market koji drži bosanac. Ajde to je prije bila fora tamo stati da se potroše zadnji šilinzi ili euri, ali sad je i Slovenija u eurozoni, mi ćemo biti uskoro, tako da mi taj običaj malo bezveze. A i bosanac je skužio da se može dobro zaraditi pa je dobro digao cijene. Ja sam recimo kupio 500g turske kave za 3.89€ u Merkuru, a tamo je bila 5 i nešto, možda čak i više od 6€.
A evo šta ima kod bosanca …

I tako je završio još jedan posjet Grazu. Bilo je malo vremena al’ je bilo lijepo. Al’ idući put definitivno idem na cijelodnevno istraživanje grada a ne u šoping.