Ovo je prva godina kada nisam znao gdje, kada i kako ću ići na more. Na jednom spontanom druženju sam dobio poziv na Lastovo, uz informacije kako i zašto tamo. U Lastovu se svake godine, već 9 godina zaredom održava priredba “Lastovo – otok glazbe”, posjetitelji vole reći Hrvatski Woodstock. Ne boravi se u apartmanima ili hotelima, već u šatoru i vreći za spavanje. Kako nikad nisam proveo tako ljetovanje odlučio sam se da je i tome došao red.

Do Lastova se dolazi trajektom koji kreće iz Splita i vozi oko 5 sati (možete i avionom ako znate iskakati sa padobranom :sretan:). Jedino otočko pristanište za trajekte je mjesto Ubli. Od Ublija vozi lokalni autobus nekih 10km do samog mjesta Lastovo, gdje se i održava priredba. Po dolasku do Lastova, nastavili smo put nekih 20ak minuta pješice do maslinika u kojem su smješteni šatori, u uvali Sv. Mihovil. Pri smještanju i kratkom kupanju, valjalo se uputiti natrag u Lastovo, gdje se održava priredba.
Sama priredba je počela dan ranije, ali tako nekako je ispao dogovor da dođemo dan kasnije. Priredba se inače održava na ljetnoj Bašti, tik do lastovske osnovne škole i crkve Sv. Damjana i Kuzme.
Prvu večer našeg dolaska, naznačena kao etno dan, svirao je slovenački band Kontrabant. Sami prozvani KUD Kontrabant, sviraju etno-rock, koji mi se, moram priznati, jako svidio. Sljedeći dan (rock dan), uz upoznavanje samog mjesta, cjelodnevnog kupanja i sunčanja, na red su došli bendovi Stampedo i Skarbone. Zadnji dan, kao šećer na kraju, svirali su Mazguni i Hladno Pivo.

Nešto o otoku

Otok je udaljen nekih 5 sati vožnje trajektom od Splita i zajedno sa ostalim otocima i grebenima oko sebe čini Park prirode Lastovo. Za samo otočje je značajan broj 46. Naime, otočje sadrži 46 otoka i grebena, sam otok Lastovo je površine 46 km2, ima 46 brda, 46 polja za obrađivanje i 46 crkvi i kapelica. Samo mjesto Lastovo je udaljeno od kopna, što ga čini drugačijim od ostalih otoka, čija su mjesto uglavnom lučka. U samom mjestu je jedna velika crkva, Sv. Damjana i Kuzme, i 3 manje crkvice te osnova škola. Između crvke i škole je smješten veliki prostor na kojem se održava ljetna priredba “Lastovo – otok glazbe”. Oko Lastova postoje puno objekata koji su izgrađeni za vrijeme Napoleona, a koristile su u vojno-osmatračku svrhu. Ti objekti su se koristili i za vrijeme Jugoslavije, kad je otok Lastovo, zajedno sa otokom Vis, bio zabranjen za strance zbog velikog značaja za nacionalnu sigurnost. Danas se na jednoj od tih utvrda nalazi meteorološki centar. Od samog mjesta je na 20 min hoda udaljena uvala Sv. Mihovil, a isto tako i mjesto Lučica. Lučica je turističko mjesto namjenjeno nautičkom turizmu, dok uvala Sv. Mihovil nema objekata osim jednog kafića i stare, napola srušene uljare. No Sv. Mihovil je poznat jer se tamo tokom priredbe okupljaju kamperi u obližnjem masliniku i tamo ljetuju.
U relativnoj blizini (7km, odnosno 3km) se nalaze mjesta Skrivena Luka te uvala Zaklopatica. Zaklopatica je od mora odvojena malim otočićem tako da se do uvale može doći preko dva mala morska prolaza. Time je uvala Zaklopatica idealno mjesto za nautički turizam, i ne čudi zašto je tamo smješteno većina od vrhunskih i elitnih konoba na otoku Lastovo.
Nadalje, na otoku se nalazi i mjesto Ubli udaljeno 11km od Lastova, koje je i jedino trajektno i katamaransko pristanište na cijelom otoku. Samo mjesto ne nudi puno toga. Iako ima kafića i konoba za sjesti, benzinsku postaju (jedinu na otoku) te iskopine iz doba Rimljana, nije turističko mjesto i nije bogato smještajem. Sjevero-zapadno od Ublija je i mjesto Pasadur što na lokalnom narječju znači prolaz. U Pasaduru se nalazi jedini hotel (Solitudo) te most koji povezuje susjedni otok Prežba, a koji područje između Lastova i Prežbe dijeli na sjevernu i južnu uvalu.
Kako smo zadnji dan imali (ne)sreću pa nam je pobjegao trajekt u 11 i pol a idući je kretao u 17 i pol, odlučio sam otići do Pasadura i Prežbe, udaljenih nekih 3km. Upoznavajući se sa Lastovom na Internetu sam našao da se u južnoj uvali između Pasadura i Prežbe nalazi bunker za podmornice. Postoji i još jedan sa zapadne strane otoka, između Prežbe i Mrčare za koji znam ali nisam ga imao prilike vidjeti niti slikati.

Zanimaju me inače te vojne instalacije od prošlih i ovih vojski pa volim to vidjeti i uslikati.

Bunker se nalazi na otoku Prežba, a kako nisam imao dovoljno vremena otići tamo slikao sam ga iz daljine i popričao sa mještanima o njemu. Danas je to centar za nautički turizam i ronjenje. U toj uvali se nalazi mali otočić Makarac na kojem je ostao toranj iz doba Jugoslavije koji je bio osmatračnica s koje se nadgledao ulazak u samu uvalu. Nije razjašnjeno da li postoji podzemni prolaz između Makarca i Prežbe ili se tamo dolazilo motornim čamcem.

Došlo je vrijeme za vratiti se u Ubli, popiti još jedno piće i otisnuti se dalje, prema Korčuli. Do posta o Korčuli razgledajte slike sa Lastova.

Jedna prirodna iz ultrabrzog vlaka Zagreb-Split. Zamutilo mi pozadinu :sretan:

Crkva Sv. Kuzma i Damjana

Na zidu piše: Živjeli saveznici: SSSR, Engleska i Amerika

Ponosan narod

Utvrda iz doba Napoleona, meteorološka stanica

Jedna od malih crkvica u Lastovu